GROBNIČKA ČAKAVŠĆINA-ZAŠTIĆENO KULTURNO DOBRO
REPUBLIKE HRVATSKE/NEMATERIJALNA BAŠTINA

Kultura:   <<< Natrag

ADELINDA ALLEGRETTI, TALIJANSKA KUSTOSICA I AUTORICA MEĐUNARODNE IZLOŽBE NA GROBNIKU

Putovanje je važnije od stizanja na cilj

Tema velike izložbe u Galeriji suvremene umjetnosti u Gradu Grobniku je »Grand Tour«, odnosno »veliko putovanje«, a okuplja tridesetak radova 24 autora većinom iz Italije, ali i iz Austrije, Njemačke, Španjolske, Meksika i Kolumbije

 

U grobničkoj Galeriji suvremene umjetnosti do rujna stoji velika međunarodna izložba objedinjena temom »Grand Tour« što je i naslov izložbe. Autorica je povjesničarka umjetnosti, likovna kritičarka i novinarka Adelinda Allegretti iz Rima. Kroz svoj je kustoski posao objedinila tridesetak radova 24 autora iz Italije, Austrije, Njemačke, Španjolske, Meksika i Kolumbije, posloživši priču o suvremenom umjetniku-turistu, s refleksijom na »Grand Tour pokret« po kojem je od kasnog 16. stoljeća nadalje mlada aristokracija u značenju umjetnika, znanstvenika, sakupljača umjetnina i autora krenula putovati Europom u potrazi za klasičnom naobrazbom, iskustvom i novim motivima.
    Putovanje je u to doba bilo nedostupno i skupo, danas je vrlo dostupno, a mobilnost je postala jedan od glavnih preduvjeta i karakteristika globaliziranog svijeta. Današnji umjetnik-turist ima mogućnost da o nepoznatim krajevima razmišlja kao o svom domu-svijetu, s problemima koji su zajednički svakom njegovom građaninu.
    – Kao ključni trenutak u kulturnom obrazovanju europskih umjetnika i plemića od 17. do 19. stoljeća »Grand Tour« je dao značajan doprinos razvoju pjezažnog slikarstva. Rim, Venecija, Pompeji, Alpe, ali i mostovi, ceste, ruševine, crkve, žene u nošnjama, selo, jezera, gradske vedute... postali su motivima djela manjih dimenzija, započetih i skiciranih na licu mjesta, i kasnije dorađivanih u ateljeima na velikim platnima. Ta su djela nosila obilježja svojevrsnih suvenira i služila su da putnika podsjete na ono što je vidio tijekom svog putovanja Europom – kaže kustosica Adelinda Allegretti.
   

Promatranje teritorija


– Upravo sam s time na umu odlučila otvoriti ovaj postav, s dvama konceptualno nesrodnim djelima koja upravo zahvaljujući nesrodnosti potvrđuju promjenu u načinu promatranja grada i teritorija. Dok »Appunti« autora Marina Marinija svojim brzim i sigurnim potezima još nastoje, kroz tradicionalno poimanje »Grand Toura«, brzo zabilježiti neobičnu vizuru ili određeni objekt kako bi umjetnik imao stalno sjećanje na taj motiv, djelo Christa & Jeanne-Claudea ne zaustavlja se na suštom prikazivanju spomenika Vječnog grada, već mijenja njihov izgled i dojam koji ostavljaju na tisuće Rimljana i turista – dodaje Allegretti.
    – Od ove točke ulazim u samu srž izložbe koja na moderan način sagledava urbani i ruralni prostor, ali i putovanje. Što danas vidi umjetnik-turist koji obilazi velike metropole? Svakako će, ovisno o vlastitom senzibilitetu, primijetiti pozitivne ili negativne strane. Ako se umjetnicima omogući potpuna sloboda izražavanja, svaki umjetnik daje svoje osobno tumačenje teritorija kroz prizmu putovanja – pojašnjava svoju ideju i koncept kaže autorica izložbe.
   

Od Grobnika do Rima


Zamisao o postavljanju izložbe na temu »Grand Toura« u Gradu Grobniku nastala je prije godinu dana kad je autorica imala priliku posjetiti kaštel tijekom saziva Međunarodne likovne kolonije Grobnik. Preko promotora umjetnosti Wolfganga Wunderlicha s kojim je surađivala na nizu konferencija, pa tako i na stručnom skupu »Likovne kolonije – od zbirke do muzeja« u Gradu Grobniku, krenula je i njena suradnja s voditeljicom MLKG Vlastom Juretić. Rezultat je, eto, izložba koja je autoričino prvo stručno iskustvo u Hrvatskoj.
    – Ideju o postavljanju izložbe na temu »Grand Toura« imala sam već duže vrijeme i kad je Vlasta Juretić predložila da se ovdje organizira jedna izložba, sjetila sam se te svoje ideje. Izložbu sam već ranije htjela organizirati u Rimu, na jednoj hodočasničkoj točki – kaže Adelinda Allegretti. Međutim, Grad Grobnik je bio prvi, i nije to ni slučajno: prostor Kaštela sušta je suprotnost prostoru u koji će izložba otputovati koncem rujna. Bit će to Universita di Grenoble, povijesni institut u Napulju koji je interes za izložbu iskazao prije nekoliko mjeseci. To je moderna zgrada usred bučnog i kaotičnog grada kakva je Napulj, dakle nešto sasvim drugačije – kaže Allegretti.
    O načinu rada pak dodaje:
    – Radim na sljedeći način: nije da imam »ergelu« umjetnika iz koje biram, pa ih pozovem da izlože svoja djela. Ja nisam promotor umjetnosti, već kustos. Budući da se već dugo bavim tim poslom upoznala sam mnoštvo umjetnika. Osmislim temu i predložim je, a oni onda namjenski rade za izložbu. Izložba osim toga mora imati neku poveznicu. A ako mi se djelo ne dopadne, ono jednostavno neće ući na izložbu, pojašnjava Adelinda Allegretti.
   

Vizualno putovanje


Sljedeći su autori svoje viđenje »Grand Toura« uspjeli »ukalupiti« u njen koncept:
    Silvano Natali grad smatra opasnim mjestom u kojem vozila jure pred očima mase koja to bespomoćno promatra. Slijede ga tri rada Brigitte Rossetti koja ne odaju više nikakav dojam neposredne opasnosti jer se sve već dogodilo. Fausto Ferri koncentrirao se na prostituciju i seks-turizam. Seksualno iskorištavanje glavna je tema još dva djela odabrana za izložbu: »Macelleria« i »Il Puttaniere«. Prva instalacija prikazuje čovjeka koji se udaljava od zida na kojemu izložene vise grudi i usne različitih veličina, kao da se radi o pršutima ili govedini. Tu je i rad Norberta Schmitta, tri rada Luce Cossua koji je notes zamijeno fotoaparatom.
    Alfredo Di Bacco najbolje opisuju ravnoteža i pojam; na platno bilježi vedute sela u kojima nema traga građevinama. Mjeru u kojoj se izmijenio odnos čovjeka i prirode dobro prikazuje instalacija Gennara Barcija koja je posebno osmišljena za Grobnički kaštel. U djelima Inge Mair nalazimo pak sav ponos prirode. Tu je i rad Mirelle Orlandini, Angele Policastro, Alessandre Ferretti koja je u jednom radu pokušala uhvatiti suštinu jedne zemlje; zatim djelo Nadije Larosa, Fabija Usvardija, Lorelle Lion, Annamarie Biagini koja donosi izmišljeni grad, dva platna Gian Luce Galavottija, konceptualni rad Federica Anselmija...
    Sjećanje je pak ključ za tumačenje opusa Guadalupe Luceno, Piera Paola Bandinija i Cristine Rodriguez, a na kraju se puta nalaze radovi umjetnice GUIKNI koja priča o udaljenim ishodišnim krajevima.
    Izložbu zatvaraju dva amblematična prikaza putovanja, autora Luce Cossua na kojem se usamljeni čovjek za upravljačem svoje »vespe« usred pustog krajolika osjeća slobodnim kao da je na krovu svijeta, te posljednji rad, »Il cammino« Sebastiana Longarettija, svojevrstan manifest putovanja.
    – I kroz to vizualno putovanje, i kroz svoja iskustva, na kraju mogu reći da sam naučila da nije najvažnije stići do cilja, već da je važniji dug put koji tome prethodi. A kasnije postaje jasno da ono pravo putovanje koje treba poduzeti jest ono u nas same, korak po korak – zaključila je autorica.

Jelena ANDROIĆ