GROBNIČKA ČAKAVŠĆINA-ZAŠTIĆENO KULTURNO DOBRO
REPUBLIKE HRVATSKE/NEMATERIJALNA BAŠTINA

 

IZLOŽBOM POČELA MEĐUNARODNA LIKOVNA KOLONIJA GROBNIK 2009.

Umjetnost kao veza Grobnika sa svijetom

 

Grobnička Zbirka suvremene umjetnosti već ima 125 eksponata, selektiranih među 250 radova nastalih u proteklim kolonijama

GROBNIK – Ovogodišnja, najbrojnija do sada, Međunarodna likovna kolonija Grobnik 2009. napravila je velik iskorak u svojoj višegodišnjoj namjeri formiranja značajne međunarodne likovne manifestacije koja u radnoj atmosferi okuplja i umjetnike i struku. U Kaštelu u Gradu Grobniku – u organizaciji Katedre Čakavskog sabora Grobnišćine, a pod pokroviteljstvom Općine Čavle – proteklog tjedna u mediju slikarstva i kiparstva na otvorenom prostoru stvaralo je tridesetak umjetnika iz Njemačke, Italije, Francuske, Meksika, Argentine, Španjolske, Ukrajine, Slovenije, Hrvatske itd.
    Uz brojne autore saziv je uključio i popratna zbivanja, među kojima se izdvaja stručni skup održan na temu »Likovne kolonije -od zbirke do muzeja« u sklopu kojeg su govorili povjesničari umjetnosti Adelinda Alegretti iz Italije te Berislav Valušek, povjesničar umjetnosti i stručni suradnik grobničke kolonije. Temom se, naime, namjeravalo upoznati širu javnost s ciljem koji su pred sebe postavili organizatori manifestacije te posebnostima i problemima koji tu težnju prate.
    Od svog utemeljenja 1996. godine kolonija je postala jedan od čimbenika kulturnog identitea Grobnišćine. Usporedo s kolonijom rasla je i Zbirka suvremene umjetnosti u koju je selekcijom među 250 slikarska rada, nastalih za trajanja kolonije, do sada uvršteno 125. Utemeljena je i Galerija suvremene umjetnosti kao nužan intitucionalni i prostorno – organizacijski okvir. Profesionalnost se odražava u sudjelovanju istaknutih povjesničara umjetnosti iz zemlje, ali i inozemstva, čija je namjera – kako je pokazao i ovogodišnji saziv – svoja iskustva prenijeti ovdje te ideju kolonije predstaviti i u drugim zemljama Europe. Tako je tijekom rujna u Stuttgartu , u Kongresnom centru Sindelfingen - Schiler Foyer, gostovala izložba 102 eksponata iz grobničkog fundusa.
    Wolfgang Wunderlich, predsjednik međunarodne udruge umjetnika »Syrlin« iz Stuttgarta, najavio je nastavak suradnje sudionika kolonije s umjetnicima Stuttgarta, te moguću studentsku razmjenu. Također, i djela nastala ove godine bit će predstavljena u Stuttgartu, u siječnju 2010. a ideja je i pokušati prodati djela koja nisu dio selektirane zbirke. Namjera je i selekciju hrvatskih umjetnika prezentirati u Europi, a dogovara se i izložba suvremenih poljskih autora koji bi gostovali u Grobniku.

Vinko Šaina, istarski umjetnik i voditelj galerije Alvona:
    – Bio sam sudionik prvog saziva, odonda je formiran širi pristup, a manifestacija je danas međunarodnog karaktera. Zdušno podržavam ovu koloniju, događa se u prekrasnom ambijentu koji je kao izmišljen za umjetnička druženja. Združeni smo u ovom centralnom prostoru Kaštela, uokolo je divan pejsaž, kula sa svojim strukturama nad kojom se vidi odsječak neba – kao da se nalazimo u space shuttleu. Smatram da je duhovna energija koja je ovdje prisutna potrebna u ovom potrošačkom vremenu materijalizma – kreativan duh mora biti vodilja ka dobrome i u tom smislu kolonija ima svoju ulogu. 
   
Klemen Brun, slovenski slikar:
    – Ambijent je spektakularan, a umjetniku je važno da se osjeća dobro u prostoru u kojem stvara. Bitna je i suradnja s ostalim umjetnicima različita izraza. Ovdje sam najmlađi i osjećam da na umjetničkoj razini nadograđujem svoj rad. To dokazuje sam način rada, stvari napravim daleko brže i lakše nego što bih to radio doma, u tom smislu ovo je dobar trening. 
   
Claudio Palčić, slikar iz Trsta:
    – Rado dolazim u ove krajeve, presretan sam ovdje, sviđa mi se gradić, krajolik. Dio autora poznajem od ranije. Posebnost kolonije očituje se u susretima s drugim umjetnicima, stoga je važan međunarodni karakter kako bi to bilo druženje autora iz raznih zemalja. Značajno je što se formirala zbirka koja dokumentira zbivanja u ovom prostoru, da se prezentira i pokaže u drugim zemljama, ali i da se djela ne rasprše. S druge strane, međunarodnim karakterom manifestacije ovaj kraj dobiva informaciju o suvremenim događanjima ostatka Evrope i ta situacija prerasta u posebnost grada Grobnika i Općine Čavle.


    – Umjetnička kolonija na relativno jednostavan način omogućava nastanak umjetničkih djela i povezuje umjetnike s drugim umjetnicima. U Njemačkoj, ali i drugim zemljama Europe, oblik umjetničke suradnje kakav je kolonija gotovo da i ne postoji. Zato bismo tu situaciju željeli prenijeti u Njemačku, a potom i šire. Ta praksa pokazala se kao relativno jednostavan način za međusobnu suradnju etabliranih umjetnika i predstavljanje njihovih radova publici. Namjeravamo nastaviti suradnju, a djela nastala ovdje prezentirati u galerijama i sajmovima Europe i u tom smislu idu i razgovori sa županom Zlatkom Komadinom te načelnikom Općine Čavle Željkom Lambašom – kaže Wunderlich.
    Međunarodna likovna kolonija Grada Grobnika profilirala se kao dobrodošla nadopuna suvremenih autorskih situacija, i Rijeke i šire regije, ali i Hrvatske, a već polako i susjednih zemalja, kaže Berislav Valušek.
    – Na području cijelog takozvanog riječkog prstena, koji čine gradovi i općine što su se do devedesetih nalazili u sastavu velike općine Rijeka, u zadnjih petnaest godina dijagnosticiran je opći društveni, kulturni i umjetnički polet koji se manifestira nizovima većih ili manjih kulturnih, umjetničkih, stručno-znanstvenih manifestacija, a evidentan je u Kastvu, Viškovu, Kostreni, Bakru, Kraljevici i grobničkim općinama Čavle i Jelenje. Za grobničku koloniju važno je da se od osnutka oslonila na iskustvo, znanje i profesionalizam istaknutih hrvatskih povjesničara umjetnosti – kaže Valušek.
    Međunarodni planovi kolonije se nastavljaju, nastala djela prikazat će se u Grobniku i u inozemstvu, a za sljedeće ljeto – uz novi saziv kolonije – planirana je izložba suvremenih talijanskih umjetnika autorice Adelinde Alegretti, stručne suradnice ovogodišnjeg saziva kolonije.

Nadežda ELEZOVIĆ